وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

روزهای کرونایی و درخشش خیران آذربایجان‌شرقی

خیران آذربایجان‌شرقی که از قدیم الایام به پیشگامی در کارهای خیر و انسان‌دوستانه مشهورند، در روزهای دشوار کرونایی نیز همچنان گمنام و در پس پرده به یاری نیازمندان شتافتند و خوش درخشیدند.

به گزارش ایرنا، خیران آذربایجان شرقی همواره در کارهای خیر پیشقدم بوده اند و نام کسانی پرشماری مانند کلکته چی و برادران نخجوانی در یک سده قبل و برادران مردانی آذر، مقیمی و امثال آنها در سال های اخیر چون نگینی بر انگشتر نوعدوستی و کمک به نیازمندان می درخشد و آنان با گام های استوار خود نه تنها چراغ انسانیت را روشن نگه می دارند، بلکه بر مسیر ورود افراد جدیدی در این راه خداپسندانه و خیرخواهانه نورافشانی می کنند.

شاید بد نباشد برای تشریح ایثار و فداکاری خیران آذربایجان شرقی به این نکته اشاره کنیم که آنان پارسال تنها در حوزه مدرسه سازی استان افزون بر ۸۰ میلیارد تومان هزینه کردند.

از سوی دیگر بنا بر اعلام مسوولان اداره کل بهزیستی و کمیته امداد آذربایجان شرقی، ۵۰ درصد هزینه های نهاد اولی توسط خیران استان تامین می شود و ۷۱ درصد بودجه نهاد دومی نیز مبتنی بر کمک های مردمی است که در رأس آنان خیران بزرگوار این خطه جای گرفته اند.

از همین روست که خیران آذربایجان شرقی در روزهای کرونایی نیز دست یاری به سوی هموطنان شان دراز کردند و بدون اینکه کوچک ترین رد پایی از خود به جا بگذارند، به دست نهادهای حمایتی، حسینیه ها، مساجد و هیات های عزاداری دهها میلیارد تومان در قالب تهیه و توزیع بسته های معیشتی به اقشار نیازمند و کم درآمد کمک کردند.

کمک های خود به نیازمندان را سه برابر کرده ام

«و-ح» ۳۵ ساله، یکی از اصناف خیّر تبریزی است که حاضر نشد نامش گفته شود و به رغم اینکه سن زیادی ندارد، دل بزرگی در بخشش دارد.

وی که از زمان شیوع ویروس کرونا، کمک های خیریه خود را چند برابر کرده است، در رابطه با نیت و انگیزه خود گفت: من بیش از ۱۰ سال است که در امور خیریه فعالیت دارم و هر چه در توان داشته باشم برای افراد نیازمند انجام می دهم.

این خیر جوان تبریزی افزود: بر خودم وظیفه می دانم تا به هموطنانم کمک کنم و اکنون که ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در استان شایع شده است، کمک های نقدی و غیر نقدی خود را سه برابر کرده ام، زیرا در این روزها مردم واقعا تحت فشار هستند.

وی با این استدلال که کمک به نیازمندان، از بهترین توشه های انسان برای سفر آخرت است، اظهار کرد: معتقدم تا زنده هستم باید برای خودم توشه راه جمع آوری کنم، زیرا جز یک کفن دو متری، هیچ چیز دیگری قرار نیست با خود به قبر ببرم.

این خیر تبریزی اضافه کرد: همیشه از خدا خواسته ام که قبل از دادن پول و ثروت، لیاقت داشتن آن ها را بدهد و گرنه چه فایده ای دارد، ثروت زیاد داشته باشی، آن را پس انداز کنی و خیری از داشته هایت به خلق خدا نرسد.

وی ادامه داد: تا حد ممکن سعی می کنم، کمک هایم غیر نقدی باشد و با تحقیق و شناسایی افراد نیازمند، هر اقلامی که نیاز داشته باشند، برای آنها می فرستم.

علی محمدی، از فرهنگیان آذربایجان شرقی نیز که اجاره سه ماهه مهدکودکی در شهرستان سراب را بخشیده است، به ایرنا گفت: من خود یک فرهنگی هستم و شاهد بودم که مهدکودک ها به خاطر شیوع کرونا درآمدی ندارند و خانواده ها نیز شهریه فرزندانشان را پرداخت نمی کنند، بنابراین تصمیم گرفتم سه ماه از اجاره بها را دریافت نکنم.

آقای حیدری، موجر یکی از مهدکودک های شهرستان چاراویماق نیز در این روزهای کرونایی، قبل از اینکه صاحب مهدکودک استیجاری اش لب به سخن بگشاید، شخصا اقدام به بخشش اجاره بها کرده است.

وی درباره دلیل این کارافزود: بعد از اینکه ویروس کرونا در کشور شایع شد، مهدکودک ها در عمل تعطیل شد و واقعا می دیدم که چقدر متضرر شده اند، من خودم به عنوان یک معلم، مدام از اخبار پیگیر شرایط بودم و این تنها کاری بود که از دستم بر می آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.