وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

۸ توصیه برای فعالیت خیریه ها در شبکه‌های اجتماعی

خیریه های کوچک به یک خط مشی در رسانه‌های اجتماعی نیاز دارند.

استفاده از سایت‌هایی مانند فیسبوک و تویتر می‌توانند راه سریع و مقرون به صرفه‌ای برای ترویج کمپین‌های جمع‌آوری پول، بیان اهداف و مقاصد، و به اشتراک گذاشتن دستاوردها با دیگران باشد. اما قبل از اعلام حضور در فضای دیجیتال، خیریه نیاز به یک اتخاذ یک سیاست رسانه‌های اجتماعی دارد. این سیاست می‌تواند از شما و موسسه خیریه‌تان در برابر مشکلات حقوقی که ممکن است در اثر استفاده نادرست از این رسانه‌ها به وجود بیاید، محافظت کند.

حساب‌های شخصی را  از حساب‌های رسمی جدا کنید

این فوق العاده است که کارمندان و یا اعضای داوطلب شما حساب‌های شخصی در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند اما مهم است که این حساب‌ها به وضوح از حساب‌های رسمی خیریه شما جدا باشند. حساب رسمی شما مستقیما نماینده و سخنگوی خیریه شما است بنابراین بسیار حیاتی و مهم است که این حساب از حساب‌های شخصی کارمندان و یا داوطلبان جدا کنید. ابتدا، اطمینان حاصل کنید که کارمندان و یا اعضای داوطلب در حساب‌های شخصی شان از نام موسسه به هر نحو استفاده نمی‌کنند؛ دوم، استفاده از لوگو و آرم موسسه را در حساب‌های شخصی ممنوع اعلام کنید؛ و سوم، از صاحبان حساب‌های شخصی در موسسه بخواهید رسما در حساب‌هایشان اعلام کنند که این حساب‌ها شخصی است و ارتباطی با موسسه ندارد.

از یک بیانیه عدم مسئولیت استاندارد استفاده کنید

با تهیه یک بیانیه اعلام عدم مسئولیت و استفاده از آن در همه حساب های شخصی شما می توانید از هرگونه برداشت غلط در آینده جلوگیری کنید. نمونه ای از این بیانیه در زیر ارائه می شود. هنگام تهیه آن برای خیریه خودتان مطمئن شوید که همه ویژگی های خاص خیریه تان را مد نظر قرار داده اید:

«همه نظرات و دیدگاه های بیان شده در این حساب متعلق به شخص من بوده و بازتاب دهنده نظرات، ارزش ها، و عقاید موسسه نیستند.

عواقب قانونی احتمالی را برای کارکنان شرح دهید

یک بیانیه اعلام عدم مسئولیت برای محافظت از خیریه و نیز کارکنان شما هنگام استفاده از رسانه‌های اجتماعی بسیار مفید است، اما این تنها اقدامی نیست که شما می‌توانید برای محافظت از خیریه تان انجام دهید. مطمئن شوید کارمندان و افراد داوطلب از عواقب قانونی که ممکن است به دنبال استفاده نامناسب از رسانه های اجتماعی به وجود بیاید آگاه شده و بدانند که آن ها از نظر حقوقی در مقابل آنچه در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند مسئول هستند.

مطالب را قبل از انتشار بررسی کنید

روش دیگر برای محافظت از خودتان، خیریه، و کارمندان بررسی چندباره ی محتوایی است که در صفحات رسمی متعلق به خیریه به اشتراک گذاشته می شود. بهتر است شخصی غیر از نویسنده مطالب را قبل از انتشار مورد بررسی قرار دهد.

مشخصات حساب را در اختیار بیش از یک نفر قرار دهید

اگر تنها یک نفر کارهای شبکه‌های اجتماعی خیریه شما را انجام می‌دهد، مطمئن شوید که یک برنامه جایگزین در صورت غیاب آن فرد دارید. مطمئن شوید که همواره می‌توانید وارد حساب‌های آنلاین خیریه خود شده و مطالب را به روزرسانی کنید.

اشتباهات را به شکل علنی اصلاح کنید تا اعتماد به شما افزایش یابد

هر کسی اشتباه می‌کند. این اشتباهات ممکن است شرم‌آور هم باشند اما بدترین کار ممکن در شبکه‌های اجتماعی این است که اشتباهات را به شکل محرمانه اصلاح کنیم. مردم به سرعت متوجه می‌شوند و از شما خواهند پرسید که چرا اصلاحات انجام شده را به شکلی عمومی بیان نکردید؟ شفاف بودن در اصلاح پست‌ها، تویت‌ها، و هر پیام عمومی دیگری شما را قابل اعتماد و صادق جلوه می‌دهد. این حتی می‌تواند راهی هوشمندانه برای تبدیل نگاه‌های منفی به نگاه‌های مثبت باشد.

از بحث‌های سیاسی و جنجالی فاصله بگیرید

حدودی که شما در مسائل سیاسی با دیگران وارد تعامل می‌شوید به حوزه کار و اهداف خیریه شما بستگی دارد. در برخی موارد این کار اجتناب ناپذیر است و یک گفتمان سیاسی محترمانه ممکن است حتی بخش مهمی از اهداف خیریه شما باشد. در این موارد، «محترمانه بودن» کلمه‌ای کلید است.

از صحت آمار و اعداد اطمینان حاصل کنید

آمار و ارقام در شبکه‌های اجتماعی غالبا توجه مردم را جلب می‌کنند. هنگام استفاده از آن‌ها مطمئن شوید که همه دقیق بود و با موشکافی تهیه شده‌اند.

سفیر خوبی باشید

در نهایت، و مهم‌تر از همه، شما می‌خواهید مطمئن شوید که خیریه‌تان به خوبی نشان داده شود. لازم نیست در پست‌هایتان درباره کارهایی که خیریه انجام می‌دهد هیجان زده شده و اغراق کنید. یک چشم‌انداز مثبت و پایدار در پست‌ها می‌تواند به اندازه یک دنیا تغییر ایجاد کند و به یاد داشته باشید، حتی با وجود بیانیه عدم مسئولیت، کلمات و عقاید شما به هر حال بازتاب‌دهنده خیریه شما خواهد بود. سعی کنید هنگام نوشتن در شبکه‌های اجتماعی تا آخرین حدی که ممکن است بصیر و مثبت‌اندیش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • خانه
  • مقالات
  • ۸ توصیه برای فعالیت خیریه ها در شبکه‌های اجتماعی