وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

در آستانه اجرای طرح غیر قانونی الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی، فشارها علیه دولت لندن برای واکنش عملی به این اقدام از سوی احزاب سیاسی، موسسات خیریه و نهادهای حقوق بشری در انگلیس افزایش یافته است.

«لیزا ناندی» وزیر امور خارجه کابینه در سایه (حزب کارگر) انگلیس گفته است اگر رژیم اسرائیل طرح الحاق کرانه باختری را در هفته جاری اجرا کند، انگلیس باید واردات کالا از شهرک‌های غیرقانونی را ممنوع کند.

وی در گفت وگو با نشریه آبزرور اظهار کرد؛ این “گام بزرگ نیازمند شجاعتی است که تا کنون وزرای دولت انگلیس مایل به نشان دادنش نبوده‌اند”.

این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد: این نقض فاحش قوانین بین‌المللی است و باید با تبعاتی همراه شود.

ناندی تأکید کرد: طرح پیشنهادی الحاق یکجانبه حدود یک سوم از کرانه باختری یک اقدام غیرقانونی است که منجر به تضعیف دورنمای راه حل ۲ کشوری برای اسرائیل و فلسطین می‌شود و تبعاتی جدی برای ثبات خاورمیانه در پی دارد.

وی ادامه داد: این طرح، پیشنهاد شرم‌آوری است که انگلیس نمی‌تواند در قبال آن تنها یک شاهد ساکت باشد. نگرانی در سراسر دنیا رو به افزایش است. تا کنون دولت انگلیس به شکل آشکار در این پاسخ جهانی به این طرح غایب بوده است.

ناندی خاطر نشان کرد: اکنون این کار فوریت پیدا کرده است. دولت انگلیس باید صراحتاً به دولت ائتلافی اسرائیل بگوید که لندن به شکلی ملموس اقدام خواهد کرد و از جمله واردات کالاها از شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری را ممنوع ‌کند. این یک گام بزرگ است اما این نقض فاحش قوانین بین‌المللی باید تبعاتی داشته باشد. نیاز به حدی از شجاعت برای این کار هست که تا کنون وزرای دولت انگلیس مایل به نشان دادنش نبوده‌اند.

هم‌زمان ۱۴ مؤسسه خیریه انگلیسی با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن محکوم کردن طرح یادشده، واکنش کم رمق دولت لندن را به باد انتقاد گرفته و تصریح کردند: شکل دقیق این الحاق مشخص نیست اما اراضی دره اردن به لحاظ کشاورزی غنی و برای اقتصاد فلسطین حائز اهمیت است. تصاحب یک اینچ یا تمام کرانه باختری اقدامی غیر قانونی است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اوایل ماه جاری به نمایندگان پارلمان این کشور گفت که دولت به طرح تل‌اویو اعتراض و حمایت خود را از راه حل تشکیل ۲ کشور فلسطین و اسرائیل مجددا اعلام کرده است.

«جیمز کلورلی» معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز هفته گذشته در همین خصوص عنوان کرد که تصمیم تل‌آویو بی پاسخ نخواهند ماند.

وی تصریح کرد که این اقدام برخلاف نظام بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است و «ما از اسرائیل می‌خواهیم که در این رابطه تجدید نظر کند».

با این حال، گروه‌های مخالف از دولت می‌خواهند تا در صورت اجرای طرح الحاق نتانیاهو، دست به اقدامات عملی بزند.

از سویی، یک‌هزار و ۸۰ نفر از اعضای مجالس اروپایی شامل ۲۴۰ نفر از اعضای پارلمان انگلیس ضمن رد هر گونه اقدام رژیم اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از سرزمین فلسطین، وقوع چنین اتفاقی را دارای تبعات جدی و وخیم برای اسرائیل خواندند.

قانون‌گذاران با اعلام اینکه تصاحب اراضی به زور نباید بدون پاسخ بماند از رهبران اروپایی خواستند که “اقدام قاطعانه‌ای” در این زمینه صورت دهند.

تاکنون ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله سوئد، مجارستان و لهستان، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد از روز چهارشنبه (۱۱ تیر) طرح جنجالی الحاق مناطق کرانه باختری به اراضی اشغالی را با وجود موج فزاینده مخالفت‌ها و انتقادات بین‌المللی اجرایی کند.

قرار است در نخستین گام این طرح، بیش از ۳۰ درصد از خاک کرانه باختری اشغال و به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه شود.

گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی نوار غزه امروز (دوشنبه) از توافق بر سر طرحی ملی یکپارچه و فراگیر برای مقابله با اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از سوی صهیونیست‌ها خبر داده و چهارشنبه آینده را «روز خشم ملی فلسطینی‌ها» در مخالفت با این طرح اعلام کردند.

گروه‌های فلسطینی مانند حماس و فتح بشدت درباره اجرای این طرح و عواقب آن هشدار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.