وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

فشار تحریم ها بر موسسه خیریه آکسفام هند

آکسفام هند می‌گوید که به شدت تحت تأثیر تحریم‌های مالی خارجی قرار گرفته است

موسسه خیریه آکسفام گفته است که پس از از دست دادن مجوز دریافت وجوه از خارج، کارش در هند “به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت”.

آکسفام گفت این محدودیت از اول ژانویه اجرایی شد.

این سازمان افزود که با وزارت کشور هند تماس خواهد گرفت تا از آن بخواهد که محدودیت ها را لغو کند.

این خبر یک هفته پس از آن منتشر شد که هند کمک مالی خارجی برای مبلغان خیریه که توسط مادر ترزا تأسیس شده بود را مسدود کرد.

وزارت کشور دلیل لغو مجوز هفته گذشته را “ورودی های نامطلوب” عنوان کرده بود.

اما هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث شد که آکسفام هند مجوز تأمین مالی خارجی خود را از دست بدهد.

ثبت نام تحت قانون تنظیم مشارکت خارجی (FCRA) برای موسسات خیریه، سازمان های غیردولتی و هر سازمان غیرانتفاعی دریافت کننده بودجه خارجی در هند الزامی است.

روزنامه هندو گزارش داد که مجوز اعطا شده به نزدیک به ۶۰۰۰ چنین سازمانی در ۱ ژانویه لغو شد. این به نقل از یک مقام ناشناس گفت که دولت تمدید ۱۷۹ سازمان را به دلیل تخلفات ادعایی لغو کرده است، در حالی که بقیه – حدود ۵,۷۰۰ – قبل از مهلت مقرر، ۳۱ دسامبر، برای تمدید درخواست نداده اند.

آکسفام در بیانیه خود گفت که “تصمیم دولت برای امتناع از تمدید” مجوز خود به “کارهای بشردوستانه و اجتماعی جاری در ۱۶ ایالت در سراسر کشور” لطمه خواهد زد. دولت هند در این مورد اظهار نظری نکرده است.
دولت نخست وزیر نارندرا مودی از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ به دنبال کاهش بودجه خارجی برای موسسات خیریه و سازمان های غیرانتفاعی مستقر در هند بوده است.

در سال ۲۰۲۰، FCRA را اصلاح کرد – تغییرات شامل ممنوعیت سازمان های غیرانتفاعی برای انتقال پول به گروه های دیگر و سقف هزینه های اداری – گفت که برای تقویت پاسخگویی و شفافیت ضروری است.

اما چندین نماینده از سازمان های غیردولتی دولت را به هدف قرار دادن منتقدان خود متهم کرده اند.

در سال ۲۰۲۰، عفو بین‌الملل پس از متهم کردن دولت به تعقیب «شکار جادوگران» علیه سازمان‌های حقوق بشر، عملیات خود را در این کشور متوقف کرد.

این سازمان اعلام کرد که حساب های بانکی آن مسدود شده و مجبور به اخراج کارکنان خود در هند شده است.

در می ۲۰۲۱، بی‌بی‌سی نیوزنایت گزارش داد که تغییرات در FCRA مانع از ارائه کمک‌های سازمان‌های غیرانتفاعی به افرادی می‌شود که در طول موج دوم مرگبار همه‌گیری ویروس کرونا به آن نیاز داشتند.

مسئولین این سازمان ها به Newsnight گفتند که این قانون به دلیل تکمیل فرم های اضافی و قوانین پیچیده در مورد توزیع وجوه باعث تاخیرهای غیرضروری در کمک های امدادی کووید شد.

آکار پاتل، رئیس سابق عفو بین‌الملل هند گفت: «حتی اگر روی کووید کار می‌کنید، قانون این را برای شما سخت می‌کند که حتی بتوانید کمک‌های خارجی را که بدون نقض قانون وارد می‌شود بپذیرید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.