وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

کمک به محرومین، جان دیگری بر پیکر “برات”

گروه استان‌ها: از دیرباز در خراسان بزرگ رسم بوده که در روزهای منتهی به ایام نیمه شعبان و به ویژه روز چهاردهم شعبان مردم به یاد درگذشتگان خود و به ویژه آنانی که در یک سال اخیر مرحوم شده‌اند، نذورات و خیراتی را توزیع می‌کنند.

بسیاری از هم استانی‌ها و همشهریان نیز در روز چهاردهم شعبان که در فرهنگ عامه به روز برات معروف است، بر مزار درگذشتگان حاضر شده و اقدام به توزیع شیرینی، شکلات، خرما، نان‌های محلی و… می‌کنند.

البته در سال‌های اخیر این امر خیر تبدیل به چشم و هم چشمی‌های غلط و اسراف و تبذیر شده است و در سال گذشته و امسال که موضوع شیوع ویروس کرونا نیز مطرح است، تجمع در آرامستان‌ها خطر شیوع کرونا را نیز به همراه دارد.

از طرف دیگر در سال‌هایی که خطر شیوع و گسترش ویروس کرونا هم وجود نداشت، توزیع نذورات در مزار درگذشتگان پدیده نازیبای تکدی گری را رواج می‌داد و در گوشه گوشه آرامستان‌ها متکدیان را مشاهده می‌کردیم.

از این رو بسیاری از هم استانی‌ها ترجیح می‌دهند با پرهیز از تجمع در آرامستان‌ها با قرائت قرآن، کمک به نیازمندان و …به یاد مسافران دیار ابدی باشند و برای شادی روح آنانی اقدامات خیرخواهانه‌ای انجام دهند.

نذورات روز برات در راستای نیاز محرومان باشد

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی در گفت و گو در این زمینه اظهارکرد: از گذشته در خراسان‌جنوبی رسم بوده که مردم در ایام ماه شعبان و به ویژه روز ۱۴ شعبان که در عرف به روز برات معروف است، خیرات و نذوراتی را برای شادی روح درگذشتگان خود دارند.

وی با بیان اینکه این خیرات و نذورات بیشتر در قالب توزیع شیرینی، خرما، نان محلی و … است، بیان‌کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند نذورات خود را در راستای گره‌گشایی از نیازمندان هزینه کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها به مبالغی که ما برای خرید شیرینی و شکلات و و سایر اقلام روز برات هزینه می‌کنیم، نیاز دارند، ادامه‌داد: در صورت تمایل مردم، کمیته امداد به عنوان امین جامعه از روش‌های مختلف می‌تواند نذورات مردم در ایام برات را به دست نیازمندان برساند.

راه‌های دریافت نذورات و کمک‌های مردم

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه راه‌های مختلفی برای دریافت نذورات و کمک‌های مردم در نظر گرفته شده است، گفت: سرشماره تلفن همراه با شماره #۰۵۶*۸۸۷۷* و سامانه نیکوکاری با شماره گیری ۰۹۶۸۸۷۷ از جمله این راه‌ها است.

وی بیان‌کرد: همچنین مردم نیکوکار و خیر استان می‌توانند کمک‌ها و نذورات خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ و یا شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ بانک ملی واریز کنند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عموم مردم می‌توانند با مراجعه به بیش از ۹۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان نذورات خود را به دست نیازمندان و محرومان برسانند.

سلم آبادی افزود: امسال به واسطه ممنوعیت رفت و آمدها و تجمع در آرامستان‌ها، پایگاهی در این نقاط در روز برات نخواهیم داشت.

بهزستی خراسان‌جنوبی آماده دریافت نذورات روز برات

علی عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز اظهارکرد: از مردم نوع دوست و خیر استان می‌خواهیم تا به پویش «من حامی بهزیستی هستم» بپیوندند و در جهت تهیه بسته‌های غذایی، البسه و لوازم ضروری زندگی نیازمندان تحت حمایت بهزیستی کمک کنند.

وی در خصوص کمک‌های جمع آوری شده در روز برات سال ۱۳۹۹ به نفع مراکز و موسسات غیر انتفاعی تحت نظارت بهزیستی بیان‌کرد: مردم خراسان‌جنوبی در روز برات مشارکت‌هایی به نفع بهزیستی استان داشتند و کمک‌های خیرخواهانه خود را در این روز به مؤسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان برای شادی روح امواتشان اهدا کردند.

خیرین روز برات سال قبل ۱۶۲ میلیون تومان کمک کردند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به جمع آوری ۱۶۲ میلیون تومان کمک مردمی در روز برات سال گذشته افزود: باعنایت به لغو مراسم حضوری در مزار اموات و درگذشتگان در روز برات امسال نیز همچون سال گذشته بدلیل پایدار بودن شرایط کرونایی، مردم استان رغبت بیشتری به کمک‌های نقدی به مراکز تحت پوشش بهزیستی دارند.

عرب نژاد اظهارکرد: از هم استانی‌های عزیز درخواست داریم تا به پویش «من حامی بهزیستی هستم» بپیوندند و بهزیستی و مراکز غیردولتی تحت نظارت را جهت تهیه بسته‌های غذایی و ارزاق ضروری خانواده‌های نیازمند تحت پوشش و مراکز نگهاری معلولان و فرزندان که با مشکلات مالی مواجه هستند را یاری نمایند تا بتوانیم خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه کمک‌های جمع آوری شده در روز برات برای کمک به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی هزینه می‌شود، افزود: مراکز بهزیستی و مؤسسات خیریه استان کمک‌های جمع آوری شده در روز برات را برای تهیه بسته‌های غذایی، پوشاک، ارزاق، پک بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده هزینه می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند و ۲۶ هزار نفر نیز تحت پوشش بهزیستی استان هستند، افزود: کمک‌های جمع آوری شده در روز برات امسال جهت مراکز نگهداری معلولان جسمی حرکتی، ذهنی و اعصاب و روان، نگهداری فرزندان دختر و پسر بی سرپرست و بدسرپرست که نگهداری آنها به بهزیستی واگذار شده و همچنین معلولان سرپرست و زنان سرپرست خانوار نیازمند و رسیدگی به وضعیت معیشتی آنان با نظارت بهزیستی هزینه می‌شود.

عرب نژاد گفت: از مردم نوع دوست و خیر خراسان جنوبی درخواست داریم تا با توجه به مسائل پیش آمده و لزوم عدم مراجعه حضوری، کمک‌های نقدی خود را به حساب ۴۱۸۰۰۳۴۵۴۱۹۴۷۶۹۶ بانک مرکزی و شماره کارت بانک مرکزی ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ برای تهیه اقلام ضروری مراکز و توانخواهان نیازمند جامعه هدف بهزیستی واریز کنند.

گام‌های کوچک اتفاقات بزرگ رقم می‌زند

غلامرضا حسین پور، رئیس ستاد دیه خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: مردم تصور نکنند که کمک‌های مالی آنان ولو کم تأثیر در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد ندارد.

وی با اشاره به نزدیکی ایام ۱۴ شعبان که در فرهنگ عامه مردم ما به روز برات معروف است و در این روز نذوراتی را برای اموات و درگذشتگان خود دارند، بیان‌کرد: ما در آستانه روز برات هستیم که همین نذرهای مردم برای اموات و درگذشتگان اگر به سمت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد هدایت شود بسیار نقش آفرین است.

رئیس ستاد دیه خراسان‌جنوبی اظهارکرد: شهروندانی که در روزهای آغازین سال نو و ایام برات تمایل دارند در امر خیر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد مشارکت کنند می‌توانند کمک‌های خود را به شماره حساب ۰۱۰۶۳۴۱۹۷۵۰۰۶ و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸ واریز کنند.

مردم از حضور در آرامستان ها پرهیز کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در حال سپری کردن روزهای حساس و سختی هستیم، اظهارکرد: بعد از گذشت بیش از یکسال از بیماری کرونا یک آرامش نسبی در سطح استان برقرار شده که نتیجه زحمات و تلاش‌های پرسنل حوزه سلامت و همراهی خیلی خوب مردم و اصناف بوده که بایستی از این دستاورد که در استان کسب شده مراقبت و محافظت کرد.

محمد دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه با شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونای جهش یافته یا کرونای انگلیسی این خطر دو چندان است، عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم تا از شب نشینی ها، دورهمی ها، دید و بازدیدها حتی الامکان خودداری کنند.

وی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و افزود: استفاده از ماسک به هیچ عنوان فراموش نشود همچنین تهویه مناسب فضاهایی که در آن قرار می‌گیریم حتماً مد نظر باشد.

وی عنوان کرد: در ایام نیمه شعبان که پیش رو داریم و از نظر اعتقادی و رسم و رسوماتی که بوده مردم در آرامستان ها حضور پیدا می‌کنند. مجدد تاکید می‌شود که حضور در آرامستان ها به خاطر انتقال ویروس بسیار خطرناک است.

دهقانی عنوان کرد: از راه دور هم خیرات و نذورات را برای شادی روح اموات می‌توان انجام داد تا خدایی نکرده با احتمال این حضور، شاهد افزایش شمار بیماران بد حال و فوتی در استان نباشیم.

شکی نیست که رفتن بر سر مزار درگذشتگان و توزیع نذورات علاوه بر اینکه یاد معاد را در دل انسان زنده کرده و از طرفی موجب آرامش قلوب می‌شود ولی در شرایط شیوع کرونا بهتر است با پرهیز از تجمع در آرامستان‌ها در راستای حفظ سلامت جامعه بکوشیم و با کمک به نیازمندان نیز ثوابی نثار روح درگذشتگان خویش داشته باشیم.

و چه هدیه‌ای بهتر از گره‌گشایی از امور محرومان برای آرامش روح مسافران دیار ابدی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.