وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

آیا نرم‌افزار حسابداری برای مؤسسه نیکوکاری کافی است؟

اگر بخواهیم از نرم‌افزار حسابداری برای مدیریت و کنترل یک مؤسسه نیکوکاری استفاده کنیم مانند آن است که بخواهیم از یک سوزن برای دوخت یک لباس استفاده کنیم ،قطعاً سوزن برای دوخت یک لباس لازم است اما کافی نیست…
دلیل نگارش این مقاله، تماس یکی از موسسات نیکوکاری برای دریافت راه حل مناسب برای رفع اختلالات بوجود آمده در فرآیند های جاری خیریه، به دلیل استفاده از نرم افزار های حسابداری به عنوان نرم افزار مدیریت خیریه است !!!
از این رو لازم دانستیم تا برخی نکات مرتبط با این موضوع را بیان کنیم :

۱. نرم افزار حسابداری لازم است اما کافی نیست، با این مفهوم که شما می توانید با استفاده از نرم افرار حسابداری صورت های مالی و گزارشات مالی خوبی تهیه کنید، اما نیازهای مابقی بخش های موسسه چگونه برآروده میشود؟ برای مثال پرونده مددجویان کجا ثبت شده و چگونه پایش میشود؟

۲.موسسات نیکوکاری نیازهایی اساسی و حیاتی دارند که هیچگاه یک نرم افزار حسابداری که ماهیتا برای مدیریت مالی تولید و برنامه ریزی شده است، نمیتواند پاسخگوی آنها باشد، در ذیل چند نمونه از آنهارا نام می بریم:
✅امکان ایجاد سرفصل‌های متنوع برای کمک خیر
سیستم پایش و رتبه بندی خیرین
✅مدیریت بخش های صندوق صدقات، بخش های اهدایی، سفارشات ذبح و … که هر کدام وابسته به زمینه و نوع فعالیت موسسه متفاوت است
✅پرونده سازی و ثبت اطلاعت مددجویان
ارزیابی و پایش مدجویان
✅جمع سپاری آنلاین
✅ارتباط دوسویه و تعاملی با نیکوکاران
✅نظم دهی و سیستماتیک شدن مدیریت و فرایندهای کل موسسه
✅گزارش گیری های دقیق، سریع وآسان که تصمین کننده شفافیت موسسات خیریه هستند
✅نظارت و کنترل مستقیم و راحت مدیریت بر شعب و بخش های مختلف یک موسسه

۴. یا رومی روم یا زنگی زنگ، اگر قرار است موسسه از حالت سنتی به حالت مکانیزه تبدیل شود، باید بهترین و به صرفه ترین گزینه را انتخاب نمود، اگر نرم افزار حسابداری تنها انتخاب ما باشد تنها یک بخش از تمام موسسه مکانیزه میشود و این امر باعث ایجاد دوگانگی و بی نظمی و حتی گاهی ایجاد تنش میان نیروی انسانی در ادامه مسیر اختلال ایجاد میکند، چراکه شما کار یک بخش را آسان، شفاف و دقیق نموده اید در حالی که مابقی بخش ها باید با انرژی چند برابر گزارش ها و سطح عملکرد خود را به بخش مالی برسانند، تصور کنید بخش مشارکت های مردمی بخواهد روزانه یک گزارش به مالی بفرستد، آیا سرعت،دقت و شفافیت این دو برابر است؟

شاید یک نرم افزار حسابداری پاسخگوی نیازهای بخش مالی موسسه باشد، اما اگر تنها به داشتن این نرم افزار اکتفا کنیم پس از مدتی باید با سردرگمی در بی نظمی های ایجاد شده و اختلال در فرایند های موسسه دست و پنجه نرم کنیم، البته خالی از لطف نیست که توضیح دهیم گاهی انتخاب یک نرم افزار مدیریت نامناسب نیز میتواند منجر به همین سردرگمی و ایجاد اختلال در فرایند های موسسه شود. پس توصیه میشود برای مکانیزه شدن ابتدا معیارهای خود را با دید بلند مدت لیست نموده و سپس دست به انتخاب بزنید. برای دانستن کاربردهای یک نرم افزار مناسب برای مدیریت موسسات نیکوکاری مقاله “کاربرد نرم افزار در مدیریت موسسه نیکوکاری“را در سایت ما مطالعه کنید.

در حال حاضر پورتال نیکوکاری و مددکاری آرشیت به عنوان کاملترین و جامعترین نرم افزار مدیریت موسسات نیکوکاری در سطح کشور شناخته می شود که بهترین مکمل نرم افزارهای حسابداری برای موسسات نیکوکاری می باشد و استفاده از آن در کنار نرم افزار حسابداری می تواند علاوه بر مدیریت و بهینه سازی مالی موسسات خیریه، به قانون مندی و تعیین نقشه راه موسسات خیریه در انجام تمام فرآیند های مربوط به موسسات نیکوکاری، کمک شایانی می نماید.

جهت آشنایی با پورتال نیکوکاری و مددکاری آرشیت کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.