وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

چشم انتظاری سقف بالای سر امین و آمنه به دستان مهربان

«آمنه و امین» شاهرود مکان نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست قرار است پس از ۱۹ سال اسکان در مکان‌های اجاره‌ای به ساختمانی نوساز کوچ کند اما دستان خیر این داستان اکنون خالی شده و به تنهایی نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بر آید.

ساختمان در حال ساخت موسسه «آمنه و امین» شاهرود مجموعه ای است که مراحل پایانی را طی می‌کند تا این کودکان بی سرپرست و بد سرپرست از جا به جایی و استفاده از محل های استیجاری رهایی یابند.

آمنه و امین نام ۲ فرد نیست بلکه نماینده کودکانی است که مردم شاهرود دخترانشان را با نام آمنه و پسرانشان را با نام امین می شناسند. آمنه‌ها و امین‌های این موسسه گویی فرزندان همه مردم این شهرستان هستند. سال‌هاست هر زمان که صحبت از کار نیک و همدلی باشد، قلب ها به نگاه های پرمهر این کودکان گره می‌خورد.

خیرانی که کمک هایشان چه اندک و چه بسیار، چرخ موسسه خیریه آمنه و امین را می چرخاند. حالا اما ۱۹ سال از آغازین روزهای فعالیت این موسسه می گذرد و نهالی که به دست بانویی مهربان همچو مادر برای کودکانش در این شهر کاشته شده است، باید به بار بنشیند.

موسسه آمنه و امین تاکنون نتوانسته است محل ثابتی برای نگهداری کودکان بی سرپرست داشته باشد و در طول این مدت در محل های استیجاری گذران کرده که این امر موجب شده است کمتر از ظرفیت خود امکان جذب کودکانی با وضعیت پیش گفته را داشته باشد. کودکان و نوزادان قبل از شروع به تحصیل در شیرخوارگاه اقامت دارند و سپس برای تحصیل به موسسه آمنه و امین منتقل شده و تا سن ۱۳ سالگی در این محل نگهداری و حمایت می شوند.

کمبود جا موجب شده تعدادی از پسران با سن بالای ۱۳ سال به  سمنان و دختران به دامغان روانه شوند. با راه اندازی این ساختمان ادامه زندگی در شاهرود مهیا شده و نیازی به فرستادن آنان به شهرهای دیگر نیست.

ساخت مجموعه در سال ۱۳۹۳ به همت خیران آغاز شد

به همت مدیر مسوول این موسسه زمینی در سال ۱۳۹۳ خریداری و با کمک خیران ساخت این مجموعه در مساحت ۳۵۰۰ متر آغاز شد.

زیر بنای این ساختمان ۲۵۰۰ متر مربع در ۴ سقف وبه صورت یک زیر زمین ، همکف و ۲ طبقه ساخته شده و هم اینک کار ساختمان به اتمام رسیده و محوطه سازی‌اش باقی مانده است.

بتول اشرفی مدیرعامل موسسه خیریه کودکان بی سرپرست و بد سرپرست آمنه و امین که از ۱۹ سال پیش برای این کودکان مادری کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون ۴۲ کودک در این موسسه حضور دارند و به مانند دانش آموزان عادی در کلاس‌های عادی درس می‌خوانند و این موسسه هزینه های مربوطه از جمله سرویس رفت و برگشت ، هزینه جاری مدرسه، کلاس های تقویتی و ورزشی و مدرس خصوصی را پرداخت می نماید.

مصالح برای اتمام کار موجود است اما…

وی با تشریح روند ساخت این مجموعه افزود : کار ساختمان این مجموعه  به اتمام رسیده و مصالح برای محوطه سازی موجود است اما هزینه‌های دستمزد کارگر و همچنین بدهی‌های معوق که برخی با چک مدت‌دار پرداخت شده مشکلات عدیده‌ای برای این موسسه به وجود آورده است.

اشرفی در مورد هزینه های معوق گفت: برای خرید سنگ ۱۲۰ میلیون تومان، دستمزد گچ کار و سنگ کار ۱۲۰ میلیون تومان چک داده شده  که این امر موجب شده انجام کار نیمه کاره رها شود و تا وقتی که این بدهی ها پرداخت نشود پیمانکاران ادامه کار نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بدهکاری به تامین اجتماعی که در پنج سال گذشته مبلغ ۳۰ میلیون تومان بوده هنوز باقی است، تصریح کرد: شهردار سابق شاهرود هم قول همکاری در خصوص ایجاد فضای سبز داخلی این مجموعه را داده بود که با جابجایی وی معلوم نیست شهردار کنونی این کار را  انجام دهد.

برای اتمام کار یک میلیارد تومان نیاز استمدیرعامل موسسه خیریه کودکان بی سرپرست و بد سرپرست آمنه و امین اظهار داشت: تاکنون هزینه های انجام شده تا این مرحله پنج میلیارد تومان بوده که برای اتمام کار نیاز به بیش از یک میلیارد تومان دیگر است.

اشرفی با بیان اینکه محل استراحت و فضای مطالعه هم در این مجموعه پیش بینی شده ، گفت: این مجموعه ظرفیت اسکان ۱۶۰ کودک را دارد.

وی یکی از مشکلات را تمدید پروانه ساخت برشمرد و ابراز داشت : تمدید پروانه ساخت منوط به تسویه حساب با تامین اجتماعی است این در حالی است که شهرداری تاکنون همکاری لازم را داشته اما برای پایان کار مشکل خواهیم داشت.

اشرفی با اشاره به اینکه دستگاه های خدمات رسان همکاری های لازم را با این مجموعه داشته اند، ادامه داد: با این همه هنوز نتوانسته ایم امتیاز تغییر انشعاب آب را از کنتور ساخت به کنتور بهره وری بگیریم و این امر موجب شده هزینه سه ماه معادل سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شود.

در شهرستان شاهرود مرکز دخترانه آمنه و پسرانه امین فعال هستند

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲ مرکز نگهداری پسران ۷ تا ۱۳ سال این شهرستان با ظرفیت کامل ادامه راه می دهند، افزود: ساخت این مجموعه تا این مرحله با کمک خیران زیادی انجام شده و ادامه کار منوط به پای کار آمدن دوباره خیران شهرستان و استان است که این کودکان از چشم انتظاری در آیند.

مسعود جهانسیر رییس اداره بهزیستی شاهرود هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مجموعه ساختمان موسسه آمنه و امین از سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شده که تاکنون کار اجرایی و اولیه به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه در زیر بنای ۲۵۰۰ متر با مشارکت خیران تاکنون مبلغی حدود پنج میلیارد تومان هزینه شده است.

جهان سیر با بیان اینکه خرید تجهیزات و محوطه سازی نیاز به کمک خیرین دارد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا اتمام کار دست کم یک میلیارد تومان دیگر نیاز است.

بهزیستی شاهرود ۲۰۰ میلیون تومان کمک کرده است

وی یاد آور شد: اداره بهزیستی شاهرود در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مبلغ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی به این مجموعه اختصاص داد.

رییس اداره بهزیستی شاهرود گفت: با مشارکت خیران و تامین بودجه امیدواریم کار به گونه‌ای پیش رود که این طرح تا پایان امسال  بهره برداری شود.

جهان سیر افزود: گزارش جریان روند کار به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ارسال می شود تا از اختیارات کشوری برای مساعدت این امر استفاده شود.

در بازدیدی که چند روز گذشته نماینده بنیاد برکت، دادستانی و مسوول اداره بهزیستی شاهرود از ساختمان جدید موسسه داستند ،  تهیه یک خودرو با هماهنگی رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان و بنیاد برکت در دستور کار قرار گرفت.

خیران آمنه و امین را دریابند

مجتمع آمنه و امین ۶ سال پیش در هفته دولت کلنگ زنی شد و امروز به دلیل برخی مشکلات از جمله بدهی معوق به پیمانکار، شهرداری و تامین اجتماعی با مشکلاتی روبرو است.

این در حالی است که انجام کار ساختمان به اتمام رسیده و کار محوطه سازی باقی مانده در شرایطی که مصالح موجود است اما پیمانکار به علت بدهی معوق ادامه کار نمی دهد.

تجهیز این مجموعه از دیگر دغدغه ها بوده که کمک خیران را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.