وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

ایده های جذاب حفاظت محیط زیست

تا حالا به این فکر کردید که ما چقدر زباله تولید میکنیم؟

تقربا هر دو ساعت ما یه کشتی نفت کش بزرگ رو پر از زباله میکنیم. چاره ای نیست و فرهنگ مدرن ما رو به سمت تولید زباله میکشونه، اما چطوری میتونیم جلوش رو بگیریم؟ خیلی از کشور ها قبلا برای نجات سیارمون یه کارهایی کردند. توی این مطلب میخوایم جالب ترین ایده های حفاظت محیط زیست رو بهتون معرفی کنیم. تمام این ایده ها در کشور های مختلف اجرایی شده و در حد یه ایده باقی نموندند.

روزنامه ای که می‌تونیم بکاریمش!

شاید الان که اینستاگرام و تلگرام و توییتر و فیس بوک و کلی رسانه دیجیتال دیگه داریم، روزنامه خوندن خیلی منطقی نباشه ولی باید بدونیم هر ساله هزاران روزنامه در ایران و میلیون ها روزنامه در جهان چاپ میشه و دور ریخته میشه.

خب ژاپنی ها اومدن و طرحی رو پیاده کردن که روزنامه هاتون رو بکارید. یعنی اگر روزنامه ای گرفتید و خواستید دور بریزید به جاش اونا رو توی باغچه تون پهن کنید و یکم آب روش بریزید تا گیاه جدید باغچتون از دل یه روزنامه باطله متولد بشه.

 

بطری پلاستیکی یا کارت بانکی!!

بطری پلاستیکی

این روش حفاظت محیط زیست در خیلی از کشور ها در حال انجامه. روش کار اینجوریه که شما می‌تونید خیلی راحت بطری های پلاستیکی تون رو داخل این دستگاه ها بزارید و به جاش بلیط رایگان مترو و اتوبوس بگیرید یا کارت متروتون رو شارژ کنید. این روش در سوپر مارکت های آلمان، فروشگاه های IKEA انگلستان به عنوان یک روش پرداخت استفاده میشه و در شهر هایی مثل استانبول و پکن میتونید کارت مترو و اتوبوستون رو شارژ کنید.

 

فرچه های ریملتون جان حیوانات را نجات میدهد!

فرچه ریمل

به نظر من یکی از باحال ترین ایده های حفاظت از محیط زیست همینه 🙂

فکر کنید ریملتون تموم میشه و میخواین اون رو دور بریزید. همین الان دست نگه دارید!

چون توی اسکاتلند فرچه های ریمل شما بعد از شستشو و ضدعفونی شدن، تبدیل به شانه های پاکسازی برای حیوانات میشود. این موضوع باعث میشه فرچه های ریمل که تقریبا در تمام خانه های جهان و روی میز هر خانمی یدونش پیدا میشه، تبدیل به یه وسیله مفید میشه و از تولید حجم زیادی از زباله های پلاستیکی جلوگیری میکنه.

 

فروشگاه هایی که فقط فله میفروشند

در دنیای مدرن و به خاطر مسائل مارکتینگ و بازاریابی هر روز بسته بندی های عجیب و واقعا زیبا میبینیم تا زمانی که در یک فروشگاه بزرگ رفتیم و در کنار انبوهی از محصولات از یک نوع قرار گرفتیم، بسته بندی یک محصول مارا مجذوب خودش کند و در کنار ده ها برند دیگر، برندی را انتخاب میکنیم که بسته بندی آن عجیب و جذاب باشد.

اما وقتی محصول را خریدیم و استفاده کردیم و تمام شد چه بلایی بر سر بسته بندی آن میآید؟

آن بسته بندی هم در کنار تمام جذابیتش در همان نفت کشی قرار میگیرد که اول این مطلب گفتم. خب پس بهتر نیست به جای بسته بندی، محصول را بخریم؟

با همین هدف در کشور های مختلفی در سطح جهان فروشگاه هایی قرار دارند که حتی شامپو را نیز به صورت فله میفروشند و شما برای خرید از این فروشگاه ها باید با خودتان ظرف ببرید.

 

دستمال خود را در دستشویی بریزید

دستمال مرطوب

تمام دستمال هایی که در سطح دنیا میبینیم از جنس پلی‌پروپیلن ساخته میشوند و انداختن آن ها در مجرای فاضلاب سبب گرفتگی مجاری انتقال فاضلاب میشود. اما متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به این موضوع، با رها کردن این دسمال ها در مجاری فاضلاب سبب گرفتگی این مجاری و بالازدن فاضلاب میشوند. اما دسمال های مرطوبی که توسط یک شرکت بریتانیایی تولید میشوند- به ادعای شرکت تولید کننده- کاملا ارگانیک و سالم هستند و میتوان آنها را در مجاری فاضلاب رها کرد و مشکلی هم به وجود نمی‌آورد.

 

در بطری های مهربان!

خب ما این یکی رو حتی توی ایران خودمون هم داریم. موسسات مختلفی در ازای دریافت در های بطری پلاستیکی، به افراد ویلچر یا خدمات دیگری میدهند.

تمام این ماجرا از یک دختر ۷ ساله شروع شد که به دلیل مشکل قلبی نیاز به عمل جراحی داشت و یک شرکت قبول کردکه در ازای ارائه ۲۰۰ تن پلاستیک به آنها کمک کند. درنتیجه در تمام سطح شهر سطل هایی قرار گرفت تا این در های بطری را جمع آوری کند و در عرض چند هفته این اتفاق افتاد.

 

 

به اینستاگرام آرشیت سر بزنید و کلی مطلب جال درباره موسسات خیریه یاد بگیرید تا دانشتون در زمینه امر خیر بالا بره

اینستاگرام آرشیت مهر رایانه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.