وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

معرفی بنیادهای خیریه سوئیس

سوییس یکی از کشورهایی است که بیشترین شمار بنیادهای خیریه را دارد. بر اساس آخرین آمار موجود، ۱۳۲۹۳ بنیاد خیریه تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در این کشور به ثبت رسیده‌اند. بالغ بر ۷۰% آنها ظرف ۳۰ سال گذشته پایه‌گذاری شده‌اند. این بنیادها در حوزه‌های گوناگونی همچون حفظ محیط زیست، هنر و فرهنگ، همکاری‌های توسعه‌ای بین‌المللی، دین و اخلاق، آموزش و پرورش، علوم و پژوهش، خدمات اجتماعی و … فعالیت می‌نمایند. حوزه‌های فعالیت این بنیادها رفته رفته دست‌خوش دگرگونی‌هایی شده است. اکنون ۵% از این بنیادها در حوزه سیاست و منافع گروه‌ها، ۱۲% در حوزه حفظ محیط زیست، ۲۴% خدمات اجتماعی، ۲۳ % پژوهش و توسعه، ۱۷% فرهنگ و اوقات فراغت، ۹% تندرستی عمومی، ۱% فعالیت‌های بین المللی و ۹% دیگر حوزه‌ها  به فعالیت مشغول هستند .

اکثر بنیاد‌های خیریه سوییس در نهادی به نام بنیاد‌های سوییس (SwissFoundations) عضویت دارند. فهرست اعضای این نهاد در ذیل این مطلب قابل مشاهده است. جهت جستجو در حوزه فعالیت این بنیادها، به این آدرس مراجعه گردد.
شایان توجه است که بر اساس آمار موجود در پایان سال ۲۰۱۹، شمار افرادی که در این بنیادها کار می‌کنند بالغ بر ۶۸۸۷۸ نفر می‌باشند که ۲۷.۹% آنها را زنان تشکیل می‌دهند. ۱۲۷۶۳ نفر از این تعداد، روسای بنیادها که ۲۰.۴% آنها زن و ۵۶۱۱۵ دیگر کادرها که ۲۹.۷% آنها زن می‌باشند. همچنین ۷۵۵۴ نفر معادل ۱۲.۲% این افراد، اتباع دیگر کشورها و ۵۴۱۸۲ نفر معادل ۸۷.۸% آنها، سوییسی می‌باشند. درصد افراد غیر سوییسی که در این بنیادها فعالیت دارند به ترتیب عبارتند از ۲۶.۶% آلمانی، ۱۸.۵% فرانسوی، ۱۰.۷% ایتالیایی، ۳.۹% اتریشی، ۳.۶ % آمریکایی و بقیه از دیگر ملیت‌های اروپایی و شماری نیز از خارج از اروپا چون کانادا، ترکیه، هند، برزیل، روسیه، ژاپن و استرالیا می‌باشند.
بر اساس آمار مربوط به سال ۲۰۱۸، ۴۹% از بنیادهای خیریه سوییس در تامین مالی طرح‌ها در حوزه‌های ذی‌ربط خود فعال بوده و بقیه بنیاد‌های در کارهای اجرایی مشارکت داشته‌اند. بر همین اساس، شمار بنیادهای اجرایی و کاری در مقایسه با بنیادهای اعطا کننده مالی در حوزه‌های فرهنگ و تندرستی عمومی‌ بیشتر بوده در حالی که در حوزه‌های آموزش و پژوهش و خدمات اجتماعی وضعیت بر عکس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.