نماد سایت وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

زنان با اراده برخواسته از خاکستر وجودشان

زنان با اراده

می گویند ققنوس پرنده ای افسانه ای است که رد پای آن در اساطیر ایران، یونان، مصر و چین به چشم می خورد و نمادی از جاودانگی و فناناپذیری است. پرنده ای که از میان خاکستر خود، دوباره برمی خیزد و زیبایی اش را به رخ جهانیان می کشد. این افسانه زنان با اراده و دختران موسسه ارتقاء کیفیت زندگی زنان آتنا است که بار دیگر همچون ققنوس به زندگی بازگشتند زنانی که روزی زخمی و درمانده از توهین و تحقیرها، آزار و اذیت ها به این موسسه پناه آوردند اما در کارگاه های شیرینی پزی، خیاطی و آشپزی به بالندگی و رشد رسیدند. حالا امروز از میان تلی از خاکستر، زنان توانمندی قد علم کرده اند که دیگر کسی جلودار اعتماد به نفس و استعدادهایشان نیست.

کافه قنادی صورتی آتنا، ویترینی از دست سازه های گروهی از این زنان با اراده در قالب انواع کیک و شیرینی های خوش طعم و وانیلی است، شیرینی هایی که بی شک هر رهگذری را وسوسه می کند تا لحظه ای در این کافه توقف و از محصولات دست زنان آتنا را کناری فنجانی قهوه مزمزه کند.

امروز یک هفته از تاسیس این کافه قنادی در دل یکی از فروشگاه های بزرگ پایتخت با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی مخصوص کرونا می گذرد. اما در همین مدت کوتاه خیلی ها عاشق و دلباخته این کافه و خوراکی های آن شده اند.

کار با رعایت پروتکل های بهداشتی 

محوطه بیرون کافه با چند میز گرد به رنگ قهوه ای سوخته و صندلی های لهستانی چیدمان شده اند. داخل کافه اما تخته سیاهی جا خوش کرده که می توان فهرستی از نوشیدنی ها بر روی آن دید. نوشیدنی های سرد و گرم. از اسموتی و عرقیجات و کوکتل گرفته تا چای دمی، ماسالا، هات چاکلت، قهوه فرانسه و…

اما قسمت هیجان انگیز کافه، کیک ها و شیرینی های خوشمزه ای است که با نظم و ترتیب و ظاهری تودل برو داخل یخچال جا خوش کرده اند و به راحتی نمی شود از کنارشان گذشت.

کوکی لیمو، کیک هویج با کرم پنیری، کیک سیب و دارچین، چیزکیک تنوری، تارت سیب یا گلت توت فرنگی، هر کدام به تنهایی کنار یک فنجان چای یا قهوه تازه می تواند معرکه ای به راه اندازد و خستگی یک روز تابستانی و گرم را از تنتان به در کند.

مسئول کافه دختر جوانی به نام پرنیان رحیمی است. پرنیان به واسطه فعالیت در کافه به جمع آتنایی ها پیوسته و مسئولیت کافه را با همکاری یاکاموز صادقی به دست گرفته اند.

دختر جوان درباره وضعیت کسب و کارشان در این یک هفته که از بازگشایی رسمی شان می گذرد می گوید: برای هفته اول همه چیز خوب بود و امیدواریم در آینده بهتر هم شود.

اعضای موسسه آتنا قرار بود خیلی پیش از این از دست سازه های زنان با اراده آتنا در کافه خود رونمایی کنند اما وضعیت کاری آنها نیز با از راه رسیدن مهمان ناخوانده(کرونا) معلق ماند. «در این یک هفته با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی آماده سرویس دادن به مشتریانمان هستیم». بچه ها هر روز هنگام بازگشایی کافه در اولین قدم همه جا را با الکل گندزدایی می کنند. همه سطوح از میز و صندلی ها گرفته تا پیشخوان کافه و حتی داخل ویترین ها. «ما قبل از چیدن دیس های شیرینی داخل یخچال را نیز با الکل گندزدایی می کنیم، کمی صبر می کنیم تا بگذرد و سپس دیس های شیرینی را داخل یخچال ها می چینیم تا مشتریانمان با خیال راحت اقدام به خرید یا استفاده از فضای کافه کنند».

به گفته دختر جوان همین دقت در رعایت بهداشت چه قبل از کرونا و چه پس از آن در کارگاه قنادی و شیرینی پزی آتنا نیز انجام می شود.

هدف مهارت آموزی است

روزهای اول بچه ها در محل کافه قنادی کارشان را با ارائه شیرینی های خشک و کیک و چیزکیک شروع کردند. آنها بیشتر هدفشان این بود که نسبت به ذائقه مراجعه کنندگانشان مطلع شده و سپس تمرکز و توانشان را برای پختن و ارائه خوراکی هایی بگذارند که مردم بیشتر دوست دارند. «مثلا در طول این یک هفته متوجه شدیم که مردم بیشتر از گلت توت فرنگی و چیزکیک های خانم های آتنا خوششان آمده و در این قسمت فروش بیشتری داشتیم».

اما کوکی ها هم متقاضی و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. «اینجا غیر از رعایت بهداشت، مردم با خیال راحت از ما خرید می کنند. چون کیفیت کارها هم بالا است. مثلا زوج جوانی پس از استراحت در کافه و امتحان طعم چیزکیک هایمان موقع رفتن چندکیلو هم کوکی سفارش دادند و همراه خود به خانه بردند. چون از کیفیت خیالشان راحت شده بود. ضمن اینکه مشتریانی که به ما مراجعه می کنند وقتی متوجه می شوند این خوراکی ها ساخته دست زنانی است که روزهای سختی را پشت سر گذاشته و حالا توانمند شده اند، با کمال میل خرید می کنند. چون تمامی سود حاصل از این خریدها به طور مستقیم به این خانم ها می رسد».

رعایت مسائل بهداشتی همزمان با شیوع کرونا

«ظرفیت کافه برای پذیرایی از مشتریان در حال حاضر ۱۵ نفر است اما تا هفته های آینده به ۳۰ نفر هم می رسد. خوشبختانه فضایی که بیرون از کافه در اختیار داریم به گونه ای است که می شود برای رعایت موارد بهداشتی، میزو صندلی ها را با فاصله از یکدیگر چیدمان کرد».

پرنیان ادامه می دهد: اگر کسی تولد یا ایونت وبرنامه ای داشته باشد می تواند اینجا برگزار کند اما فعلا به دلیل کرونا، بیش از پنج نفر را پذیرش نمی کنیم که خدایی نکرده مشکلی پیش نیاید. البته این ۵ نفر هم با فاصله دور میزها می نشینند».

پس از حضور مشتریان در کافه، پرنیان غیر از پذیرایی از آنها وظیفه دیگرش ارائه توضیحاتی درباره موسسه آتنا و آشنایی مردم با دست سازه های خوشمزه زنان خشونت دیده و آسیب دیده ای است که امروز توانمند شده اند.

«البته برای روزهای آینده در نظر داریم که بروشورهایی را در این خصوص به دست مردم بدهیم و بیش از پیش آنها را با موسسه و وضعیت این زنان آشنا کنیم».
پرنیان می افزاید: چیزی که این کافه قنادی را با دیگر کافه ها متفاوت کرده همین بحث حمایت از زنان آسیب دیده و توانمند کردن آنها است. من به مردم توضیح می دهم که وقتی از این زنان حمایت و آنها توانمند می شوند می توانند استقلال اقتصادی پیدا کرده و روی پای خودشان بایستند. اینکار برای آنها اثرات روانی مثبتی به همراه دارد و در درونشان احساس مفید بودن دارند. حتی می توانند با استقلال مالی به دیگر اعضاء خانواده شان رسیدگی کنند».

به گفته پرنیان این زنان زنان با اراده هنوز محل کافه را از نزدیک ندیده اند زیرا این روزها حسابی سرشان شلوغ و مشغول تولید شیرینی و کیک ها هستند اما در برنامه آتنا شاید روزی برای بازدید این زنان زنان با اراده و دختران از محلی که دست سازه هایشان به فروش می رسد در نظر گرفته شود.

«بدون شک این کار اثرات روانی مثبتی بر ذهن و روح آنها دارد. چون می توانند ثمره کار خود را از نزدیک ببینند و بیشتر به ادامه کار تشویق شوند».
آتنا این روزها به جای فعالیت های خیریه ای و اینکه زنان در خانه بمانند و پولی به آنها داده شود، تمام تلاشش این است که به آنها مهارت بیاموزد که اگر یک روز خواستند از موسسه جدا شوند بتوانند فعالیتی را به صورت مستقل از سر بگیرند.

خرید با هدف خیرخواهانه

داخل کافه قنادی همچنان مشغول گفت و گو با پرنیان هستم. در این فاصله یکسری مشتری می روند وجای خود را به مشتری دیگری می دهند. پرنیان می گوید: اینجا فقط کافه نیست و مردم اگر سفارشی هم داشته باشند مثل کیک و شیرینی ما برایشان انجام می دهیم.

گروه در فکر این هستند که در صورت نیاز مشتریان انواع نان و نان های نیمه آماده نیز به فهرست کارهایشان اضافه کنند. اینطوری مشتریان با خیال راحت می توانند خوراک مورد نظرشان را داخل فر خانه گذاشته و فقط منتظر پختن وسپس میل کردن آن شوند. «این هفته، آزمون و خطا است و امیدواریم با سلیقه مشتریان آشنا شویم و آنها را نیز با مجموعه خودمان آشنا کنیم. تلاش ما این است آنها را در جریان فعالیت خیرخواهانه موسسه و حمایت از زنان خشونت دیده قرار دهیم و ازطرف دیگر مردم و مشتریان بدانند که با خرید خود نه تنها می توانند کیفیت خوبی از شیرینی و کیک را مزه کنند بلکه با خریدشان می توانند از این زنان به طور مستقیم حمایت کنند».