نماد سایت وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

موسسه نیکوکاری معتبر چه ویژگی هایی داره؟

موسسه نیکوکاری

Happy people enjoying volunteering and giving help, packing cash into donation box, planting trees at heart In hands symbol. Vector illustration for charity, nature care, humanitarian aid concept

 

حتما تا حالا پیش اومده که بخواید به موسسه ای کمک کنید ولی ندونید این پولی که به موسسه میدید یا جنس هایی که بهشون کمک میکنید جای درستی هزینه میشه یا نه.

خب برای اینکه ازین موضوع مطمئن بشید باید تشخیص بدید که کدوم موسسات معتبرن تا به همون موسسات کمک هاتون رو پرداخت کنید.

خب قراره چنتا ویژگی مهم درباره موسسات نیکوکاری معتبر بهتون بگیم تا راحت بتونید موسسات معتبر رو تشخیص بدید:

وب سایت دارند:

موسسه هایی که وب سایت دارند بخاطر اینکه یه ویترین از خودشون به نمایش میزارن میتونن قابل اعتماد تر باشند. البته صرفا داشتن یک سایت دلیلی بر معتبر بودنش نمیشه و باید هم ویژگی های بعدی رو داشته باشه و هم اینکه توی خود سایتش یک سری استاندارد هایی رو رعایت کرده باشه.

مثلا حتما آدرس موسسه در قسمت تماس با ما درج شده باشه و شماره ثبت موسسه و ارگانی که ازش مجوزش رو دریافت کرده هم درج شده باشه. نکته مهم تر اینه که گزارشات مالی و بیلان های سالیانه و ترازنامه مالی موسسه داخل سایت قرار گرفته باشه یا حداقل از فعالیت هایی که انجام داده گزارش منتشر کرده باشه.

نیکوکارانشون رو مثل خانواده خودشون میدونند:

موسساتی که معتبرند و تنها منبع درآمدشون از طریق نیکوکارانشون هست، با نیکوکارانشون مثل اعضای خانوادشون رفتار میکنند.

حالا ینی چی؟ مثلا تولدشون رو بهشون تبریک میگن، توی اعیاد و مراسم های مختلف به نیکوکاران پیام میفرستند، حتی اگر مبلغ اندکی از نیکوکارانشون به عنوان کمک دریافت کنند، خیال اونها رو از بابت هزینه کرد اون مبلغ راحت میکنند.

حالا اینکار میتونه در قالب پیام کوتاه یا پست الکترونیک باشه

نیکوکاران موسسات معتبر عضوی از موسسه هستند:

موسسات نیکوکاری معتبر به نیکوکارانشون به چشم اسکناس نگاه نمیکنند و اونها رو عضوی از موسسه خودشون میدونند. برای تک تکشون فارغ از میزان کمکشون احترام قائلند و حتی بهشون یه حساب کاربری میدن تا بتونن سابقه کمک هاشون رو ببینند و مطمئن باشند که مبالغی که کمک کردند جای درستی هزینه میشه.

شفاف عمل میکنند:

شفاف عمل کردن طیف وسیعی از تعاریف رو توی خودش داره اما نکته مهم این تعریف اینه که شما به عنوان نیکوکار اون موسسه باید بدونید توی موسسه چه اتفاقاتی داره میفته.

البته این به معنای دونستن فرآیند های داخلی و اجرایی موسسه نیست. معنیش اینه که بدونید این موسسه مبالغ کمک رو چطور هزینه میکنه. چنتا مددجو تحت پوشش داره. چند مددجو از موسسه ترخیص شدند و ترخیص شدنشون به خاطر چه دلیلی بوده. باید بدونید آیا این موسسه در زمینه توانمندسازی مددجویانش هم عمل میکنه یا اونها برای همیشه به موسسه وابسته هستند.

یا مثلا گزارشات سالیانه شفافی دارند و مشخصه که از چه منابعی چقدر درآمد داشتند و چه مقدار هزینه کردند.

مکانیزه عمل میکنند:

معنیش اینه که برای همه فرآیند های داخلی موسسه یک روش اجرایی مشخص دارند و همه اطلاعات بصورت سیستمی بایگانی و نگهداری میشه. درنتیجه میشه گفت اگر برای مدیریت مجموعه ای از یک نرم افزار مدیریت خیریه استفاده بشه، همه چیز مستند شده و تمام فرآیند های داخل موسسه طبق یک روند مشخص انجام میشه و سلایق افراد هیچ تاثیری در تصمیم گیری ها نداره در نتیجه میشه گفت اون موسسه بصورت عادلانه اقدام به توزیع خدماتش میکنه و هیچ مرزبندی سلیقه ای برای ارائه خدماتش نداره.

 

اگر یک موسسه نیکوکاری ویژگی هایی که گفتیم رو داشت میشه روش به عنوان یه موسسه معتبر حساب باز کرد. اگر هم موسسه ای این ویژگی هارو نداشت باید با مطالبه گری این ویژگی هارو از اونها بخواین تا بتونید بهشون اعتماد کنید.