نماد سایت وبلاگ آرشیت – نرم افزار خیریه ها

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی

تاسوعا، معروف به‌روز وفاداری و مقاومت و منتسب به عباس بن علی، برادر امام حسین (ع) است که طی جنگ فداکاری‌های زیادی کرد. این شخصیت بزرگوار درحالی‌که سعی داشت برای زنان و کودکان آب بیاورد به شهادت نائل شد.

هرساله در تاسوعا، عزاداران در مراکز مذهبی و مساجد، مراسم روضه‌خوانی و مداحی به یاد درد و رنج تحمیل‌شده بر امام حسین(ع)، خانواده و پیروانش برگزار می‌کنند. آنان برای نشان دادن غم و اندوه خود، لباس سیاه می‌پوشند و در صفوف منظم مراسم سینه‌زنی و تعزیه‌خوانی برگزار کرده و برخی نیز غذای نذری توزیع می‌کنند.

بسیاری از زائران شیعه به عراق می‌روند و در آنجا در آئین‌های عزاداری در حرم مطهر امام حسین (ع)  و عباس بن علی در شهر کربلا و همچنین در نجف در حرم امام علی (ع) شرکت می‌کنند.

اما مراسم عزاداری امسال متفاوت بود زیرا تجمع زیاد به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا ممنوع شده است. در ایران، مردم ضمن رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی که برای کمک به کاهش انتشار ویروس ایجاد می‌شود مراسم را در فضای باز برگزار کردند.

مراسم عزاداری مشابهی در سایر جوامع شیعه در سراسر جهان ازجمله در عراق، لبنان و بحرین برگزار شد.

روز عاشورا مقتل خوانی در کربلا، نجف اشرف، کاظمین، سامرا و دیگر شهرهای عراق مرسوم است و مراسم این روز با مراسم شام غریبان، به اتمام می‌رسد.

در تلاش برای جلوگیری از انتقال ویروس، کمیته عالی سلامت و امنیت عمومی عراق تصمیم گرفت که اجازه ورود زائران خارجی به کشور را ندهد و حتی طرح ممنوعیت سفر بین استان‌ها را اجرا کند.

عزاداران و مردم محلی در عراق مراسم عزاداری امام حسین را با سینه‌زنی و زنجیرزنی، راهپیمایی به سمت حرم حضرت در کربلا و برگزاری مراسم عزاداری در مساجد آغاز کردند.

امسال، مواکب دستکش، ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه کردند.

عزاداری امسال در کربلا نیز متفاوت از سال‌های گذشته بود و گروه‌های کوچک زائران در حیاط‌های وسیع خارج از حرم جمع شدند و لباس‌های عزاداری مشکی پوشیده و از ماسک و دستکش استفاده کردند. برای اجازه ورود به حرم، دمای بدن اندازه‌گیری می‌شد و زائران با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به عزاداری پرداختند. برخی نیز به دلیل کروناویروس در خانه و به‌صورت مجازی این مراسم را اجرا کردند.

امسال، بیشتر ساکنان مومن در کشمیر از توصیه‌های علمای دین و کارشناسان بهداشت برای محدود کردن مراسم در خانه‌های خود پیروی کردند. حتی باوجود محدودیت کروناویروس، آیین نذری غذا به شکل دیگری برگزار شد. برخی هزینه را به نیازمندان و خیریه اهداء و برخی دیگر نذری‌ها را بسته‌بندی و به منزل نیازمندان ارسال کردند.

مراسم عزاداری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد. در برخی مراسم زنان بافاصله دایره‌وار در کنار یکدیگر نشسته و مراسم را اجرا کردند.

در میان شیوع ویروس کرونا، این روز با روشی متفاوت در فضای باز در کلان‌شهر داکا بنگلادش برگزار شد و پلیس طرح ممنوعیت هر نوع موکب در شهر را اجرایی کرد. همچنین اعلام کرد: سایر مراسم مذهبی را می‌توان با رعایت تمام قوانین بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در داخل خانه برگزار کرد.

مردم در بیروت لبنان نیز با حضور در دسته‌های عزاداری عاشورا در سطح شهر عزاداری کردند.

مردم یمن نیز در مناطق مختلف صنعا حادثه عاشورا و قیام امام حسین (ع) را بازگو وبه نوحه‌خوانی و برپایی مراسم عاشورا پرداختند.

در ترکیه نیز مراسم روز تاسوعا و عاشورا با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد